donderdag 29 december 2011

Mooi apport

Begin december hebben wij een fantastische week in Italie door gebracht met onze honden. Ik heb daar een verslag van gemaakt. Dit verslag is gepubliceerd in ons clubblad van de jachthondenschool. Voor die gene die geen lid wil ik het niet onthouden, daarom plaats ik het ook op mijn blog. Veel leesplezier!

De week van Squadra di Ala D’Oro Olanda.

Vrijdagnacht 2 december na een druk dagje werken zijn Arjan en ik om drie uur ‘s nachts in de auto gestapt richting Italië. Daar zouden we aan 5 kampioenschap veldwerkwedstrijden meedoen en een internationale show. Na 12 uur rijden arriveerden wij in ons hotel, een heus kasteel!
De dag erna stond onze eerste wedstrijd gepland. Het was enorm mistig. De wedstrijd was georganiseerd door de SABI (Societa Amatori Bracco Italiano). Dit is de Bracco Italiano vereniging van Italië. De deelnemers worden verdeeld in Batterijen (Batteria), dit zijn groepen die onder de verschillende keurmeesters verdeeld worden. Op deze wedstrijd doen alleen
Bracchi mee. Ik had met Mauro de laatste beurt. Best spannend, onze eerste kampioenschap veldwerkwedstrijd! Tot nu toe was er nog maar 1 Italiaan met een kwalificatie. Van ons eigen team (Squadra Olanda) had Mauro zijn moeder wel een punt gemaakt en keurig geapporteerd wat het Brevetto di Riporto opleverde, maar helaas liep zij hierna in dezelfde beurt een fazant eruit zodat haar eerder gemaakte mooie punt geen kwalificatie opleverde. Alle hoop was dus op Mauro en mij gevestigd. Ik kreeg rommelig stukje veld met struiken en daarna een stuk bos. Mauro zocht goed en ieder keer als ik floot maakte hij een slag. Hij was erg enthousiast en had er de gang in. Ik kreeg het een beetje benauwd, we liepen al vrij lang en nog steeds hadden we niks! Tot hij op een gegeven moment stond, als een huis. Ik erheen en samen hebben wij de fazant geflusht. Er liepen geweren mee, die de fazant schoten. Mauro heeft hem geapporteerd. Niet zo heel netjes helaas, hij legde hem voor mijn neus neer, hij wilde weer snel door met zoeken (niet dom!)
De uitslag: een kwalificatie 2e MB (MB= Molto Buono = zeer goed). Wat was ik blij!!! Een eerste veldwerkwedstrijd en dan meteen een kwalificatie!

De dag erna hadden we een rustdag. We hebben lekker wat rondgereden in de omgeving, wat geshopt en vooral geslapen.

Dinsdag stond er weer een veldwedstrijd op het programma. Dit keer iets dichter bij huis. Wij hadden de smaak te pakken en hadden er zin in. We hadden leuke veldbegeleiders en opnieuw een keurmeester uit Italië. Toen Mauro en ik aan de beurt waren hadden er al twee van ons team een punt gehaald. Ieder krijgt een nieuw stuk veld. Mauro stond in no-time als een huis voor op een patrijs. Samen hebben we de patrijs geflusht en ik schoot met het alarmpistool. Daarna moest ik door, ze wilden hem nog wel zien lopen. Na ongeveer een minuut of tien stond hij weer voor. Hij wachtte weer keurig op mij en samen hebben we de patrijs laten zien. Nu was mijn beurt echt voorbij. Weer een kwalificatie dus!
De uitslag: Mauro kwalficatie 1e Ecc (Ecc = Uitmuntend)!!
Zijn moeder was 2e Ecc en zijn nichtje 3e MB. Wat was ik trots op mijn mannetje zeg!

Woensdag weer een veldwedstrijd. Ik kreeg een veld, nou ja veld…. Het was een heel dicht begroeid bos met vooral veel bramenstruiken. Mauro begon mooi op een open stuk veld. Zocht mooi maar vond niks. Toen het bosje door. Hij is er wel 7 keer doorheen gelopen zonder resultaat. Tot hij ineens erg enthousiast werd bij een greppeltje. Hij liep het hele greppeltje door tot hij niet meer verder kon. Toen hij om wilde lopen vloog de chukar (rode steen patrijs) weg. Vandaag dus helaas geen punt gemaakt. Gelukkig wel kwalificaties voor de anderen van het Squadra Olanda.

Donderdag weer een nieuwe kans. Vandaag deed er een Italiaan mee met drie honden die getraind worden door een professionele trainer en zo’n beetje alles al gewonnen hebben. De Italiaan moest beginnen. Zijn hond ging helemaal uit de hand en hij werd afgeblazen! Zijn tweede hond ging beter, zocht mooi maar kon de patrijs niet vastzetten en ook deze hond ging het veld uit zonder punt! Toen mocht ik, ik hoorde de patrijs, liet Mauro eerst even de andere kant op gaan om hem de kans te geven zelf te zoeken. Hij liet een paar mooie slagen zien en kreeg toen lucht! Kop omhoog en pats, daar stond hij weer, aan de rand van het bos! Ik kon er mooi bijkomen en samen hebben we de patrijs laten zien. Op het schot bleef Mauro mooi bij me, weer een kwalificatie! De derde hond van de Italiaan zocht mooi, stond voor maar toen ze samen de patrijs lieten zien, ging de hond er een heel stuk achteraan. De Italiaan was niet blij....zacht uitgedrukt..!
De uitslag: Mauro 1e Ecc, we did it again!!!
Mauro zijn nichtje Mia Carmen di Ala D’Oro was 2e Ecc
De Italiaan 3e MB!
Vierde nog een Ala D’Oro met een 4e MB
hierna de Italiaan weer met een CQN.

Vrijdag onze laatste veldwedstrijd. Mauro liep weer goed, ik vond zelf dat hij iets te ruim ging, maar de keurmeester genoot dus ik heb het maar zo gelaten. We hebben zeker een 20-25 minuten gelopen tot hij eindelijk voorstond! Weer mooi gewacht op mij, samen geflusht en ik schoot. Klinkt weer perfect...alleen dit keer dacht Mauro nou zal ik je krijgen..! Hij rende een
stukje achter het wild aan. Het resultaat van onze laatste veldwedstrijd Mauro: 2e Ecc. Hij behaalde vandaag tevens zijn Brevetto di Riporto.
Zijn moeder Miuccia Prada di Ala D’Oro kreeg de kwalificatie 1e Ecc. ‘s Middags hebben we nog even getraind met kwartels. Vooral voor de twee puppen die we mee hadden was dit een goede ervaring. Ook Mauro heeft nog even mogen lopen en stond voor in een bramenstruik, zag er heel gek uit, hij stond helemaal krom en kon geen kant op. Toch heeft hij mooi op commando de kwartel laten zien. Later heeft hij ook nog een keer langs de waterkant mogen zoeken naar een kwartel. Deze was door een andere hond geflusht en vloog richting het water. Het arme beestje viel in het water en wist de kant nog net te bereiken. Mauro heeft hem opgezocht en voor gestaan. Ik kon er niet bij en heb hem dus laten apporteren. Zoals je op de foto kunt zien gaf hij hem ook nog eens keurig af, levend en wel!
Mauro en ik hebben op 5 kampioenschap veldwestrijden, 4 kwalificaties behaald!! Ben echt zoooo trots! Wat een week!

De laatste dag (zaterdag) stond er een internationale show op het programma in de plaats Erba. Dit was weer vroeg uit bed om een dag lang te hangen in een veel te koude hal... Er waren maar liefst 31 Bracchi aanwezig, de keurmeester een Italiaan. Maar het resultaat mag er zijn. Mauro werd 1e Uitmuntend in de kampioensklas en uiteindelijk derde beste reu. Ook deden we mee met de fokkerijgroep (Mauro met zijn moeder en nichtje). Hier werden we 3e Beste fokkerijgroep in de Show. Tevens werd Emiliana di la D’Oro 2e beste Puppy in Show!

Dit was een week om nooit meer te vergeten. We hadden een leuk team en hebben allemaal veel successen behaald. Ik heb het jullie bespaard om van iedereen precies de resultaten te noemen, het waren er veel!

Een glunderend baasje van Mauro (Mariotto di Ala D’Oro)
Stephanie
vlnr: Mauro, Motje, Mia en Bianca
Squadra Olanda met keurmeester en veldbegeleiders
Mauro en ik in actie tijdens de veldwedstrijd
Mauro in actie tijdens veldwedstrijd

6 opmerkingen:

Jaap en Tina zei

Wij zijn ook heeeeeeel trots op Mauro en Steef!

Jaap en Tina zei

Wij zijn ook heeeeeeel trots op Mauro en Steef!

Stephanie zei

En ik ben heel trots op jullie...! Ben zooo blij met onze kanjer!!

Lisbeth Bo Dichov Lund zei

Thumps up!!! Love and kisses

Rigmor Fiveltun zei

You are excellent! Well done!
Happy new year! Hope to see you during 2012.
Kisses and hugs from the Noren.

Stephanie zei

Thanks Lisbeth and Rigmor! Hope to see you both next year! We'll wish you all the best for 2012! Big hugs and lots of love from us to you and the dogs ofcourse!